INTEGROVANÝ MANAGEMENT INOVACÍ
Letní semestr 2007/8
ČASOVÝ ROZVRH KURSU
týden |
datum |
Přednáška - čtvrtek 13:55
- 15:35, HJ308 |
Seminář, cvičení -
15:45 -16:30, HJ308 |
1 |
14.2. |
Úvod, základní koncepty - ppt,
pdf |
Požadavky, témata semestrálních prací |
2 |
21.2. |
Zdroje inovačních impulsů,
modely inovací, inovace a duševní vlastnictví
- ppt, pdf,
referát |
Příklady inovací, disruptivní
a otevřené inovace |
3 |
28.2. |
Hodnocení inovačního potenciálu firmy,
inovace v ČR a v EU, EIS 2006 |
metodika (dotazník,
manuál, Excel) |
4 |
6.3. |
Strukturování inovačního procesu (doc,
ppt), Management inovací -
kap.6,
obrázky |
Příklady inovací
- Technology Pioneers 2007 |
5 |
18.3. |
Tvořivost - základy a techniky |
Řešení problémů - cvičení
Podpora
rozhodování - příklady |
6 |
19.3. |
Práce v týmu,
řešení konfliktů - ppt,
7cb.pdf |
Týmové role, styly řešení konfliktů (domaci_uloha) |
7 |
27.3. |
Techniky managementu inovací, INNOMAT (CD-ROM ve studovně) |
Prezentace semestrálních prací |
8 |
3.4. |
Inovační systém ve firmě a jeho implementace.
Inovační kultura, inovační programy a vzdělávání
- viz Hledání inovačních příležitostí (v seznamu literatury), kap. 2, 12,13,14 |
Prezentace semestrálních prací |
9 |
10.4. |
Shrnutí, diskuse k problematice inovací,
hodnocení, závěr |
Prezentace semestrálních prací |
10 |
17.4. |
Závěrečný test |
|
Pozn. Soubory *.pdf
obsahují obrazy prezentaci vhodné k tisku (6 snímků na stránku) nebo dokumenty
ve formátu pdf. Takto vytištěné
prezentace a další dokumenty jsou též k dispozici ve studovně (krabice
vlevo od kopírky), kde si je lze vypůjčit, přečíst či
okopírovat a vrátit na původní místo.
Soubor DomaciUloha.xls (lekce 6) obsahuje
materiály ke cvičením, které posluchači zpracují samostatně.
Soubor PrikladyExcel.zip (lekce 5) obsahuje
příklady aplikací pro podporu rozhodování
Kurs je povinně volitelný pro studenty posledního ročníku
studijního oboru Podniková ekonomika a management, studijní zaměření Management
podniku, kterým končí letní semestr 21.4.2006.
Požadavky na zápočet:
-
Odevzdání a prezentace semestrální práce - viz dále
-
absolvování závěrečného testu (10 otázek, 0
(nejhorší) -5 bodů (nejlepší) každá, podmínka splnění: min. 26 bodů)
Vyučující: Ing. Jiří Vacek,
HJ211, tel. 377633204, mobil 724003943, e-mail: vacekj@kip.zcu.cz
Konzultační hodiny:
čtvrtek 10:00 - 11:00, HJ211 nebo po vzájemné dohodě (pokud možno zašlete e-mailem
požadavek na konzultaci a téma)
Základní literatura:
Doporučená literatura
-
VALENTA F, Inovace. Od Schumpetera k nové ekonomice,
http://fph.vse.cz/valenta.htm
-
KADEŘÁBKOVÁ A., Výzvy pro podnikání - inovace a vzdělání, Linde,
Praha, 2004, ISBN 80-86131-50-5
-
DRUCKER P.F.:, Inovace a podnikavost,
Management Press, Praha, 1993
-
Innosupport -
Internet Supported Module System for the Innovative Problem
Solving Methods (goto Innovation Guide)
-
PLAMÍNEK J., Řešení konfliktů a umění
rozhodovat, Argo, Praha, 1994
-
Conflict Management, chapter 7 in:
N.H.KATZ N.H., LAWYER J.W., Communication and conflict resolution skills, Kendall/Hunt
Publishing Company, Dubuque, 1985
-
HIGGINS J.M.,
The Management Challenge,
Macmillan Publishing Company, New York, 1991 – chapter 7
-
TIDD J, BESANT J., PAVITT K., Managing
Innovation, John Willey & Sons, 2005, ISBN 0-470-09326-9
Příklady inovací, případové studie
Semestrální
práce - obecné zásady
Studenti vytvoří pracovní skupiny (3-5
členů), které zpracují zvolené téma. Možné rozdělení
rolí - např. koordinátor, mluvčí, "počítačník", nebo profesní - teoretik,
konstruktér, ekonom apod. Skupina může navrhnout svého konsultanta. Práci
skupina zpracuje na počítači a po
protivirové kontrole zašle jako přílohu
e-mailu na adresu vacekj@kip.zcu.cz
Téma práce, složení skupiny a termín
prezentace studenti předloží (písemně nebo e-mailem) do 14.3.2006. Uveďte
koordinátora skupiny. Každá skupina připraví prezentaci (v rozsahu cca
20 minut) pro posluchače kursu. Presentace proběhnou v závěru kursu. Doporučujeme
připravit prezentaci na počítači
(PowerPoint, www-stránky apod.), při prezentaci lze využít PC a datový projektor.
Struktura semestrální práce
-
Stručná charakteristika tématu
-
Charakteristika pracovní skupiny -
složení, rozdělení rolí, organizace a metody práce, použité pracovní prostředky
-
Použité informační zdroje - kritéria
výběru, způsob vyhledávání, hodnocení vhodnosti a kvality zdroje
-
Výsledky práce skupiny (popis historické
situace, co mělo být řešeno, jak se to podařilo, společenské a ekonomické
souvislosti, ...)
-
Vlastní návrh možné inovace a zhodnocení
její proveditelnosti.
-
Zhodnocení práce skupiny (stáhněte,
vyplňte a přiložte dotazník uložený
zde)
Rozsah práce: 15-20 stran
Doporučená témata
semestrálních prací
A. Zpracování dotazníku pro hodnocení inovačního
potenciálu firmy, v němž student/ka zpracovává diplomovou práci - do 21.3.,
29.3. a 12.4. prezentace a diskuse k výsledkům
B. Inovace výrobků (domácí spotřebiče, dopravní
prostředky, energetika, informační a komunikační technologie, ...) a jejich dopady (cena, spotřeba energie, náklady, optimalizace,
ekologičnost)
-
Vařič (elektrický, plynový), kávovar
a rychlovarná konvice
-
Ohřívače vody - Centrální a lokální
- průtokové, akumulační; elektrické, plynové
-
Chladničky a mrazničky - kondenzační,
kompresorové, média
-
Osvětlení - žárovky, výbojky; spotřeba,
životnost
-
Vytápění - lokální vs. centralizované,
druh paliva, regulace, izolace; tepelná čerpadla
-
Pračka - tepelná bilance, srovnání
různých typů; byt vs. prádelna
-
Nové koncepce automobilů - hybridní pohony
-
Alternativní energetické zdroje (Slunce, vítr, palivové články,
...)
C. Inovace systémů (doprava, zdravotnictví, sociální péče,
vzdělávání) a jejich dopady
-
Osobní vs. hromadná doprava ve městě
- náklady, časy, výhody a nevýhody, ekologické vlivy
-
Osobní vs. hromadná doprava meziměstská
- automobil, vlak, autobus; náklady, časy, výhody a nevýhody, ekologické
vlivy
-
Inovace v dopravě - nové dopravní systémy,
kombinované dopravní systémy, ...
-
Zdravotnictví jako systém, možnosti inovací
-
Demografické trendy a sociální systém - analýza přístupů
-
Inovace ve vzdělávání - celoživotní vzdělávání, e-learning
D. Inovace procesů
- Případová studie inovace firemních procesů
E. Inovace v malých a středních
podnicích (MSP)
-
Inovační potenciál MSP - srovnání inovačního
potenciálu v rámci skupiny, identifikace a analýza rozdílů v hodnocení
jednotlivých firem.
-
Zavádění systému práce s inovacemi
v MSP
F. Inovace používající informačních a telekomunikačních
technologií
-
Použití počítačů pro komunikaci při
společné práci na projektech
-
Hypertextové technologie - encyklopedie,
slovníky, ....
-
Multimediální aplikace, virtuální realita
-
Podpora práce zdravotně znevýhodněných
lidí
-
Zdokonalení postupů v medicíně
-
Použití expertních systémů v různých
oborech
-
Počítačová podpora technické nebo obchodní
činnosti
G. Vlastní téma
-
Studenti mohou po dohodě s vyučujícím
zvolit vlastní téma související s obsahem kurzu. Pro studenty vyšších ročníků
doporučujeme téma související s tématem jejich diplomové
práce.
Kombinované
studium
Prostudujte prezentace a literaturu uvedenou v tabulce
Časový rozvrh kursu a v odstavci
Základní literatura. Jako doplňující zdroj a pro seznámení s anglickou
terminologií použijte
souhrnnou prezentaci.
Ke konzultacím můžete využít e-mail, pište na adresu
vacekj@kip.zcu.cz.
Přeji mnoho úspěchů ve studiu.
Korespondenční dávky
Pro dávku n (n=1,2,3,4) si vyberte jedno téma z
okruhu n (okruhy témat jsou uvedeny dále v této kapitole) a
zpracujete je ve formě krátkého eseje. Uveďte použité zdroje
informací. Můžete navrhnout zpracování jiných otázek, které se
vztahují k vaší práci a k obsahu kurzu, takové otázky však musí před
jejich zpracováním schválit tutor.
Témata korespondenčních dávek navazují na látku probíranou ve
skriptech, ale většinou vyžadují vyhledání a zpracování dodatečných
informací. Budete-li při tom potřebovat pomoc, můžete si vyžádat
konzultaci tutora.
Při zpracování některých témat můžete využít svých zkušeností ze
zaměstnání (i studia) nebo se naopak můžete pokusit aplikovat nově
získané poznatky ve vaší práci. Můžete též využít konzultací s
vašimi spolupracovníky nebo kolegy ve studiu.
I když korespondenční dávky mohou mít charakter rešerše
prostudovaných materiálů a nemusí být originálním příspěvkem autora,
mělo by být součástí každé dávky alespoň krátké shrnutí názoru
autora na zpracovávanou problematiku (může jít i o kritický názor).
Prosím, vždy uvádějte použité zdroje informací.
Celkový rozsah dávek by měl být alespoň 10 stran (včetně tabulek a
obrázků). Dávky můžete odevzdat na CECEV buď po jedné nebo v
libovolné kombinaci, nebo je můžete zaslat e-mailem na adresu
vacekj@kip.zcu.cz
Doporučujeme využít e-mailu.
Ke každé dávce připojte průvodku, v níž vyplníte
příslušná pole. Průvodku získáte na CECEV nebo můžete
stáhnout. Pokud posíláte dávku e-mailem, můžete průvodku
zkopírovat z www stránky, vyplnit a připojit v elektronické podobě.
Dávky, ani průvodku v tomto případě nemusíte tisknout. Tutor zajistí
odeslání průvodky na CECEV.
Po kontrole dávky dostanete sdělení o splnění či nesplnění úkolu a
připomínky tutora. Pokud jste v průvodce uvedli e-mailovou adresu
nebo zaslali dávku e-mailem, dostanete odpověď tutora na vaši e-mailovou
adresu. Pokud dávka nebyla uznána, řiďte se pokyny tutora a dávku
přepracujte.
Po odevzdání a uznání všech dávek tutor zapíše zápočet do
zápočtového archu a systému studijní agendy. Vzhledem k tomu, že pro
distanční studenty je někdy komplikovaný zápis zápočtu do indexu,
doporučuji, abychom se na způsobu zápisu zápočtu do indexu dohodli
telefonicky nebo e-mailem.
Pro získání vašeho názoru na obsah a formu kursu slouží
dotazník. Jeho vyplnění není povinné, budu však rád, když ho
vyplníte a připojíte ke korespondenčním dávkám (nebo zašlete
samostatně), vaše názory pro mě představují cennou zpětnou vazbu a
doufám, že pomohou ke zlepšení kursu. Názory vyjádřené v tomto
dotazníku budou považovány za důvěrné a v žádném případě neovlivní
hodnocení dávek a udělení zápočtu, nemusíte se bát vyjádřit i
kritické názory. Za zaslané hodnocení předem děkuji.
Doporučená témata korespondenčních dávek:
- Porovnání různých typů technologií, domácích
spotřebičů nebo dopravních prostředků s důrazem na inovace a
jejich dopady (cena, spotřeba energie, náklady, optimalizace,
ekologičnost, vyšší užitná hodnota produktu, zvýšení efektivity
procesů, zkrácení průběžných dob)
- Technologie používané ve firmě, ve které
pracujete (výrobní zařízení, informační a komunikační
technologie a systémy apod.)
- Domácí spotřebiče:
- Osvětlení - žárovky, výbojky;
spotřeba, životnost
- Vytápění - lokální vs.
centralizované, druh paliva, regulace, izolace;
netradiční vytápění – tepelná čerpadla
- Pračka - tepelná bilance, srovnání
různých typů; byt vs. prádelna
- Osobní vs. hromadná doprava ve městě -
náklady, časy, výhody a nevýhody, ekologické vlivy
- Osobní vs. hromadná doprava meziměstská -
automobil, vlak, autobus; náklady, časy, výhody a nevýhody,
ekologické vlivy
- Hodnocení inovační výkonnosti organizace:
Použijte metodiky uvedené v dokumentech Mapa připravenosti firmy
k inovacím a Dotazník pro hodnocení firem a metodika jeho
vyhodnocení (viz seznam literatury) k vyhodnocení organizace, ve
které pracujete. Uveďte problémy, se kterými jste se při
zpracování dotazníku setkali.
- Popište vybranou inovační techniku nebo
techniku podpory kreativity. Pokud možno vyberte techniku, která
se používá ve vaší organizaci, uveďte své vlastní zkušenosti.
- Jaké znáte a používáte techniky rozhodování,
řešení konfliktů a práce v týmu? Porovnejte teorii s praxí ve
vaší organizaci.
Doporučujeme volit zaměření dávek podle vašeho
zaměstnání nebo podle připravovaného tématu diplomové práce, abyste
mohli zpracované materiály v DP použít.
Doporučení
ke způsobu zpracování:
Formální:
-
Dokument stránkovat, využívat záhlaví
a paty (umístit tam např. číslo verze, datum, eventuálně název souboru
nebo další údaje ulehčující identifikaci). Je to snadné pro všechny běžné
textové editory.
-
Nevyklepávat mezery - používat tabulátory.
-
Nevyklepávat prázdné řádky kvůli odstránkování,
používat stránkové zlomy (umí všechny běžné editory)
-
Minimalizovat vliv použité tiskárny
-
Promyslet hierarchii nadpisů, používat
automatickou tvorbu obsahu (umí všechny běžné editory)
-
Seznámit se s pravidly úpravy písemností
a dodržovat je (dělá se mezera po interpunkci, nedělá se před atd.)
-
Provést kontrolu pravopisu počítačem.
Pokud možno vždy nechat překontrolovat kolegům, uvidí chyby, které autor
už nevnímá.
-
Pokud jsou v práci používány zkratky,
které nejsou zcela běžné, uvést vysvětlivky. Někdy (zvláště u rozsáhlejších
prací) je vhodné uvést souhrnně definice základních pojmů a vysvětlení
zkratek, které jsou v práci používány.
Věcné:
Uveďte seznam použité literatury.
Obvykle se používá číslovaných nebo podobně značených odkazů v textu, na
konci práce pak následuje seznam literatury. Někdy se název zvýrazňuje
kurzívou nebo podtržením.
Doporučený způsob citací:
-
Knihy: AUTOR (u sborníku
editor), název, (str.), vydavatel, rok vydání
-
LOVELOCK J: GAIA - živoucí planeta,
Mladá fronta, Praha, 1994
-
Naše společná budoucnost, ed.
G.H.Brundtlandová, Academia, Praha, 1991
-
Časopisy: AUTOR , název
článku, název časopisu, str., vol/no, rok
-
HOLTON G: Věda a antivěda, Československý
časopis pro fyziku, č. 5/6, 1996
-
Internet: (AUTOR , název) URL http://www.physics.udel.edu/~watson/scen102/quotes.html
(datum)
-
Správce stránky: Jiří
Vacek
Datum poslední změny: 8.1.2008