Kurs SVT - zimní semestr 2003/2004
AKTUALITY 21.11.
27.11. SVT proběhne podle rozvrhu v učebně 401, prosím,
připravte si prezentace.
10.12. budu v zahraničí
na konferenci a SVT odpadne. Náhradní termín: 4.12. nebo 18.12. buďto společně
se cvičením nebo v čase rozvrhovaném pro přednášku, tj. 15:45 - 16:30 v
místnosti 401.
Všichni, kdo dosud neměli
prezentaci: prosím, pošlete mailem na vacekj@kip.zcu.cz
zprávu, kdy chcete prezentovat.
Kdo z vás už prezentaci měl a dosud neodevzdal semestrální
práci, pošlete ji na tutéž adresu.
Děkuji. Jiří
Vacek
Skripta:
Jiří Vacek, Jiří Skalický, Zdeněk Vostracký, Jaroslav
Potměšil: SPOLEČNOST, VĚDA A TECHNOLOGIE, ZČU,
1998
Studenti mají možnost stažení skript z Internetu (ve formátu
zip
- 1,2 MB, doc - 5 MB!!!) nebo zaslání e-mailem
po vyžádání.
www stránky:
www verze skript - skripta
přepracovaná do podoby www stránek.
vybrané texty a překlady -
různé texty, které doplňují přednášky a mohly by vás zaujmout nebo
vám pomoci při výběru tématu a zpracování semestrální práce
www.kip.zcu.cz - www
stránky Katedry informací a projektů
Jiří Vacek, Zdeněk Vostracký: SPOLEČNOST, VĚDA A
TECHNOLOGIE - Vybrané texty
Studenti mají možnost stažení textů z Internetu (ve formátu
zip
- 298 kB, doc - 1,2 MB) nebo zaslání e-mailem
po vyžádání.
Přednášky
a cvičení, kombinované studium:
A. FEK Plzeň:
zimní semestr |
místnost |
den |
hodina |
přednášky |
HJ300 |
úterý |
11:10 -11:55 |
cvičení |
HJ300 |
úterý |
12:05 -12:50 |
B. FEK Cheb:
zimní semestr |
místnost |
den |
hodina |
přednášky |
CDAUL |
čtvrtek |
15:45 - 16:30 |
cvičení 1 |
CD1 |
liché čtvrtky |
12:05 - 13:45 |
cvičení 2 |
CD1 |
sudé čtvrtky |
13:55 - 15:35 |
cvičení 3 |
CDSP |
liché čtvrtky |
12:05 - 13:45 |
cvičení 4 |
CDSP |
sudé čtvrtky |
13:55 -15:35 |
C. Kombinované studium
Pro studenty byla zpracována studijní
příručka:
Jiří Vacek: SPOLEČNOST, VĚDA A TECHNOLOGIE -
Studijní průvodce pro distanční a kombinované studium
Studenti mají možnost stažení z Internetu (ve formátu
zip
- 80 kB, doc - 350kB) nebo zaslání
e-mailem po vyžádání. Jde zatím o předběžnou verzi, omlouvám se za případné
nedostatky a předem děkuji za upozornění na chyby a náměty ke zlepšení
této příručky.
Témata společných konzultací:
Téma |
Datum |
Kapitoly skript (části sylabu) |
I |
3.10. |
Organizace kursu, podmínky udělení zápočtu; téma 1, 2 |
II |
31.10. |
téma 3, 4 |
III |
21.11. |
téma 5, 6 |
IV |
5.12. |
téma 7; závěr, hodnocení |
Individuální konzultace:
Cheb - ve dnech společných konzultací
nebo po vzájemné dohodě (pokud možno zašlete e-mailem požadavek na konzultaci
a téma)
Plzeň - úterý 9:30 - 10:30, HJ212
nebo po vzájemné dohodě (pokud možno zašlete e-mailem požadavek na konzultaci
a téma)
Prostřednictvím e-mail: kdykoliv,
preferovaná forma konzultace
Studenti distančního a externího
studia zpracují 4 dávky, pro každou z nich si vyberou jedno z témat každého
ze 4 okruhů I - IV uvedených dále (viz též skripta,
str. 148-149). Celkový rozsah dávek by měl být zhruba 10 stran.
Doporučuji zaslání dávek (pokud
jsou zpracovány na počítači) a požadavků na konzultace na adresu vacekj@kip.zcu.cz.
Průvodku
můžete stáhnout zde, vyplnit a poslat na stejnou
adresu společně s dávkami, její odeslání na studijní oddělení zajistím.
Sylabus kursu (témata):
1. Úvod: účel a cíl předmětu
2. Základní pojmy
Systematika lidského poznání: Vědecké obory, technika a technologie.
Základní rysy vědy: vědecká metoda, ideály vědy
Základní a aplikovaný výzkum. Vědecká logika.
Standardní model vědecké metody, potřeba kontroly
Vědecká integrita a etika, pravda a krása.
Pozorování a experiment ve společenských vědách, věda a zdravý
rozum.
Technická tvorba a tvůrčí myšlení, technologický pokrok,
technologická rizika.
Čtyři vlny civilizace, společnost znalostí.
3. Aplikace vědy a techniky
GPS, telekomunikace, hyperauto, genové techniky, kryptografie
Vliv společnosti na vědecký a technologický vývoj
4. Informační společnost, Internet
Informační společnost: Úskalí na cestě k informační společnosti.
Informace jako produkční faktor, zdroje informací.
Některé důsledky rozdílné úrovně ČR a EU pro ekonomiku a
společnost.
Úvod do problematiky Internetu: Historie a současnost Internetu.
Komu patří Internet, kdo řídí Internet, připojování k Internetu.
Komunikační služby Internetu (Elektronická pošta, World-Wide
Web)
Vyhledávání informací, Internet a trh, Intranet a extranet.
5. Technické systémy.
Teorie obecných a technických systémů: Základní pojmy teorie
systémů
Technické procesy.
Technické systémy: Vlastnosti a znaky technických systémů,
Struktury technických systémů, klasifikace technických systémů
6. Výzkum a vývoj
Úvod a definice, historie a význam
Typy laboratoří
Úloha vlády
Řízení výzkumných a vývojových činností, řízení projektů
a metody plánování
7. Globální problémy
Meze růstu, udržitelný rozvoj
Energetika a ekonomický rozvoj
Zdroje energie: fosilní, jaderné, alternativní
Kurs má 2 kredity, 1+1 hodinu týdně, ukončen je zápočtem. Podmínkou
udělení zápočtu je vypracování a presentace semestrální práce.
Semestrální práce vypracujte ve skupinách 3-5 studentů.
Náměty
a některé pokyny ke zpracování jsou uvedeny dále.
Můžete navrhnout zpracování jiných témat, která se vztahují k vaší bakalářské
nebo diplomové práci a k obsahu kurzu, takové téma však musí před zpracováním
schválit vyučující.
Součástí práce je dotazník, hodnotící práci ve
skupině. Dotazník stáhněte zde, vyplňte a přiložte
k semestrální práci.
Každá skupina připraví prezentaci (20 minut) pro
posluchače kursu. Presentace proběhnou v listopadu a v prosinci (viz časový
rozvrh kursu). Při prezentaci je možno využít notebook a dataprojektor,
doporučuji zpracování prezentace programem PowerPoint. Pokud to není možné,
připravte si prezentaci ve formě slajdů v textovém editoru. Prezentace
by měla být stručným shrnutím hlavních bodů práce, nikoliv předčítáním
semestrální práce.
Některá cvičení během října budou věnována práci s Internetem
v počítačové učebně (úvod, vyhledávání informací, příprava vlastních stránek).
Prosím, sdělte svůj zájem o tato cvičení, případně další témata, která
by vás zajímala..
Téma práce, složení skupiny a termín
prezentace studenti předloží (písemně nebo e-mailem) do 25.10.2002.
Uveďte vedoucího (koordinátora) skupiny.
Vyučující:
Ing Jiří Vacek, katedra managementu,
inovací a projektů, HJ 212
Konsultační hodiny: HJ 212, úterý 9:30 - 10:30 nebo po dohodě (telefon, e-mail)
Tel. 377633204,k mobil 724003943
e-mail: vacekj@kip.zcu.cz
web: http://www.kip.zcu.cz
Na www stránkách budou zveřejňovány
aktuální informace a doplňující materiály, proto doporučujeme si je občas
prohlédnout.
Pro usnadnění komunikace zašlete, prosím,
prostřednictvím e-mailu na výše uvedenou adresu zprávu (i prázdnou),
jako předmět uveďte SVT Plzeň, SVT Cheb nebo SVT komb. Pokud chcete dostávat
krátké, urgentní zprávy SMS na svůj mobil, sdělte číslo.
Příklady
témat semestrálních prací
Dávky pro kombinované studium
Okruh I
-
Jak věda a technika ovlivnila (ovlivňuje)
obor, v němž pracuji (ve kterém chci pracovat).
-
Popište a zhodnoťte vývoj konkrétního
zařízení (technologie) v určitém historickém období (počítač, psací stroj,
telefon, fax, ...)
-
Popište roli konkrétního jednotlivce (vědce,
vynálezce) na rozvoj oboru. Pokuste se najít některé citáty z jeho prací,
vztahující se k vědě a technice, a vysvětlete, proč vás zaujal a čím je
pro autora charakteristický
-
Jaké jsou rozdíly v metodologii přírodních
a společenských věd? Jaká je role experimentu v těchto skupinách věd? Uveďte
konkrétní příklad.
-
Zhodnoťte úlohu individuální a skupinové
práce, roli kreativity a motivace ve vědecké a technické práci. Ilustrujte
na konkrétním příkladu.
-
Sledujte přístup médií k určitému vědeckotechnickému
problému, zhodnoťte roli médií v popularizaci vědy a techniky.
-
Které předpovědi autorů science fiction
se splnily? Které představy byly z dnešního hlediska chybné, které ještě
čekají na realizaci, jaká je podle vašeho názoru šance na jejich realizaci
a jaké důsledky to může přinést?
-
Uveďte příklad nesprávného (neetického,
mediálně neadekvátního) postupu ve vědě a technice a popište reakci vědecké
a technické komunity (př. - studená fúze, klonování)
Okruh II
-
Jakou roli hrají informace v oboru, v
němž pracuji (ve kterém chci pracovat)?
-
Jaké zdroje informací využíváte? S jakými
problémy se setkáváte a jak je řešíte? Pokuste se zhodnotit dostupnost
a kvalitu informací, které potřebujete.
-
Pokud máte přístup k Internetu, proveďte
rešerši zdrojů týkajících se určitého tématu z vědy a techniky. Popište
použité metody vyhledávání. Zhodnoťte relevanci a kvalitu zdrojů.
-
Jaký prospěch podle vašeho názoru přinášejí
manažerské informační systémy, systémy workflow, intranet a extranet podnikům
a jiným organizacím (např. veřejnému sektoru). Jaké hlavní problémy brání
jejich zavádění a efektivnímu využití?
-
Rozeberte důsledky rozvoje teleworkingu,
teleshopingu na život lidí.
-
e-business, e-commerce ve světě a v ČR
Okruh III
-
Čím se liší řízení vědy a techniky od
řízení jiných lidských činností? Jaké specifické rysy vědy a techniky ovlivňují
metody řízení?
-
Jaké prostředky pro podporu řízení vědy
a techniky znáte a používáte? Porovnejte jejich možnosti, efektivnost,
flexibilitu.
-
Popište případ realizace určitého objevu
nebo vynálezu v praxi. Jaké se vyskytly problémy, jaké způsoby jejich řešení
byly použity? Jaký efekt zavedení nových postupů přineslo?
-
Jaká je role vědců a techniků ve strategickém
plánování a v řízení firem a jiných institucí? Myslíte si, že je dostatečná,
nedostatečná nebo přiměřená? Jaké výhody a nevýhody přináší vědecký způsob
myšlení v rozhodovacích a řídících funkcích?
Okruh IV
-
Jaký vliv má věda a technika na společnost
(a naopak)? Uveďte konkrétní příklady.
-
Rozeberte některý z globálních problémů,
popište jeho vývoj v čase, zhodnoťte možné způsoby jeho řešení a důsledky
odkladu řešení.
-
Uveďte příklad modelu konkrétního systému,
upozorněte na výhody a nevýhody modelu, zhodnoťte možná rizika vyplývající
z použití modelu.
-
Jaká je podle vašeho názoru role vzdělání?
Jak plní tuto roli současné vzdělávací systémy? Jaké změny navrhujete?
-
Jaké jsou výhody a nevýhody distančního
vzdělávání a jakou roli v nich hraje (mohl, měl by hrát) Internet a další
informační technologie?
-
Jakou roli hraje energetika ve vytváření
a v řešení globálních problémů? Jaký je váš názor na rozvoj energetiky
a jaké energetické zdroje máme (v ČR, globálně) k dispozici? Porovnejte
náklady, vlivy na životní prostředí apod.
Doporučení
ke způsobu zpracování:
Práci zpracujte pokud možno na počítači,
odevzdejte vytištěnou a v digitální formě (buďto na disketě nebo zašlete
jako přílohu e-mailu). Dále jsou uvedeny některé pokyny, kterými byste
se měli řídit:
Formální:
-
Dokument stránkovat, využívat záhlaví
a paty (umístit tam např. číslo verze, datum, eventuálně název souboru
nebo další údaje ulehčující identifikaci). Je to snadné pro všechny textové
editory
-
Používat textový editor, s kterým jste
zvyklí pracovat
-
Můžete připojit prezentaci zpracovanou
např. s pomocí PowerPoint
-
Nevyklepávat mezery - používat tabulátory.
-
Nevyklepávat prázdné řádky kvůli odstránkování,
používat stránkové zlomy (umí všechny editory, v MS Word použijte Vložit-Konec-Konec
stránky)
-
Minimalizovat vliv použité tiskárny, vhodně
stanovit okraje (v MS Word použijte Soubor-Vzhled stránky-Okraje).
-
Promyslet hierarchii nadpisů, používat
automatickou tvorbu obsahu (opět umí všechny editory)
-
Seznámit se s pravidly úpravy písemností
a dodržovat je (dělá se mezera po interpunkci, nedělá se před)
-
Provést kontrolu pravopisu počítačem,
u důležitých dokumentů češtinářem. Pokud možno vždy nechat překontrolovat
kolegům, uvidí chyby, které autor už nevnímá.
-
Pokud jsou v práci používány zkratky,
které nejsou zcela běžné, uvést vysvětlivky. Někdy (zvláště u rozsáhlejších
prací) je vhodné uvést souhrnně definice základních pojmů a vysvětlení
zkratek, které jsou v práci používány.
Věcné:
-
Uveďte seznam použité literatury. Obvykle
se používá číslovaných nebo podobně značených odkazů v textu, na konci
práce pak následuje seznam literatury. Někdy se název zvýrazňuje kurzívou
nebo podtržením.
-
Používaný způsob citací:
-
Knihy: autor (u sborníku editor), název,
(str.), vydavatel, rok vydání
-
J.Lovelock: GAIA - živoucí planeta,
Mladá fronta, Praha, 1994
-
Naše společná budoucnost, ed. G.H.Brundtlandová,
Academia, Praha, 1991
-
Časopisy: autor, název článku, název časopisu,
str., vol/no, rok
-
G. Holton: Věda a antivěda, Československý
časopis pro fyziku, č. 5/6, 1996
-
Internet: URL
-
http://www.kip.zcu.cz/kursy/svt/skripta.zip
(datum navštívení stránky)
Správce stránky: Jiří
Vacek
Datum poslední změny: 17.9.2003