ZČU - Katedra
inovací a projektů
Název: |
Tvořivost,
teorie a praxe |
Zkratka: |
TTP |
Číslo: |
|
Garant: |
Šlechtová |
|
|
Počet
kreditů:
Ukončení: |
5
Zp + Zk ústní |
Možný
semestr: |
LS |
Výuka |
Rozsah |
Limit osob |
Typ výuky |
Typ učebny |
Přednáška
Cvičení |
2 hod/týd
2 hod/týd |
70
35 |
Přednáška
Cvičení |
Učebna
Učebna |
Vylučující předměty:
Podmiňující předměty:
Obsah:
Předmět je zaměřen na zásady tvůrčího myšlení
a tvůrčí práce. Odhalování bariér tvořivosti. Překonávání bariér tvořivosti.
Základní intelektuální techniky umožňují slovní, vyjadřovací, myšlenkovou
a asociační pohotovost. Inovace jako zdroj prosperity, plánování inovací,
význam programů kvality a lidského faktoru. Praktické
příklady a test inovačních a podnikatelských schopností posluchačů.
Doporučené předchozí předměty:
Literatura:
-
Hlavsa, Z.: Psychologické metody k tvořivosti.
1. vyd. Praha:Stát. ped. nakl., 1986
-
Konigová,M.: Kreativní a smyslové myšlení, 2. vyd. Praha: ÚVTEI, 1983
-
Petrová, A: Tvořivost v teorii a v praxi,
nakl.Vodnář, Praha, 1999
-
Dacey, J. S. - Lennon, K. H.: Kreativita, Grada 2000
-
Kirst, W. - Diekmeyer, U.: Trénink tvořivosti,
Portál 1998
- Pokorný, Jiří.; Paměť, učení, tvořivost, Jak lépe využít svých
schopností, VÚT Brno, 1996
- Provazník, V.; Rozvíjení tvořivosti, VŠE Praha, 1999
- Devojno, I.G.; Zdokonalování technických systémů metodou TRIZ,
Indus TRIZ International, Brno 1997
- Salamatov, J. P.; Zákonitosti rozvoje techniky, Indus TRIZ
International, Brno 2000
- Beneš, P. – Valášek, M.; Metody tvůrčí práce, ČVUT Praha, 1995
- Rohr, H. – Ebert, A.; Enneagram, devět tváří duše, Synergie 1997
Praha
- Daniels, D. – Prince,V.; Základní Enneagram & test určení typu,
Synergie 2002 Praha
Požadavky k zápočtu:
Požadavky ke zkoušce:
-
Semestrální práce
-
Zodpovězení teoretických otázek
-
Vyřešení příkladů
Předmět je zařazen do studijních programů
- oborů
Obor |
Fakulta
|
Etapa
|
Statut
|
Dop. roč./sem.
|
Podniková ekonomika a management |
FEK
|
1
|
nepovinný
|
3 LS
|
Celouniverzitní nabídka |
R
|
2
|
doporučený
|
LS
|
-
Myšlení obecně
-
Model myšlení
-
Konvergentní a divergentní myšlení
-
Myšlení a jazyk
-
Podstata kreativního myšlení
-
Proč lidé tvoří
-
Pojetí kreativity
-
Základní principy kreativity
-
Vědomé intelektuální operace. Cvičení
myšlenkové a vyjadřovací pohotovosti
-
Bariéry tvořivosti
-
Typy bariér
-
Překonávání bariér
-
Mluvený projev
-
Příprava projektu
-
Hlas, gesta, mimika, atd.
-
Nácvik technik
-
Tvůrčí naslouchání
-
Pozitivní myšlení
-
Pozitivní příkazy
-
Podvědomí
-
Vnitřní řeč
-
Mapy mysli
-
Technika map. Výhody a nevýhody
-
Možnosti využití
-
Nelineárnost myšlení
-
Výtvarná kreativita
-
Barevné vyjadřování
-
Grafické vyjadřování
-
Brainstorming
-
Zásady brainstormingu
-
Nácvik
-
Řešení konkrétního úkolu
-
Vyhodnocení = volba kritérií
-
Týmová spolupráce
-
Tvůrčí tým, velikost sociální úloha
-
Vedení tvůrčích pracovníků
-
Chování a postoje
-
Asertivita. Zásady a výcvik
-
Chybné postoje
-
Tvůrčí přístup k řešení problému
-
Tvůčí přístup k řešení problému
-
Zásady kreativity v informačním procesu
-
Tvůrčí přístup k životu a k životosprávě
-
Kreativita v terénu
-
Sběr dat
-
Vyhodnocení
Přednášky: Ing. Yvona
Šlechtová, Ph.D.
Cvičení: Ing.Yvona
Šlechtová, Ph.D.
Časový plán přednášek:
-
Myšlení obecně
-
Podstata kreativního myšlení
-
Vědomé intelektuální operace
-
Bariéry tvořivosti
-
Mluvený projev
-
Pozitivní myšlení
-
Mapy mysli
-
Výtvarná kreativita
-
Brainstorming
-
Týmová spolupráce
-
Chování a postoje
-
Tvůrčí přístup k řešení problému
-
Kreativita v terénu
Časový plán cvičení:
-
Myšlení obecně
-
Podstata kreativního myšlení
-
Vědomé intelektuální operace
-
Bariéry tvořivosti
-
Mluvený projev
-
Pozitivní myšlení
-
Mapy mysli
-
Výtvarná kreativita
-
Brainstorming
-
Týmová spolupráce
-
Chování a postoje
-
Tvůrčí přístup k řešení problému
-
Kreativita v terénu
Podmínky, obsah a organizace zápočtu
Podmínkou udělení zápočtu je: vypracování
semestrální práce
Podmínky, obsah a organizace zkoušky
Podmínkou úspěšného absolvování zkoušky
je:
-
Zodpovězení teoretických otázek
-
Vyřešení příkladů
-
Pohovor na téma semestrální práce